Amb data de 28 de setembre de 2013 es publicà al BOE la Llei 14/2013, de 27 de setembre, de suport als emprenedors i la seva internacionalització (més coneguda com “Llei d'emprenedors”). Amb un cert retard, aquesta norma era una de les més esperades pel col·lectiu d'autònoms i petits empresaris, ja que el seu objectiu és donar suport a l'emprenedor i a l'activitat empresarial, afavorir el seu desenvolupament, creixement i internacionalització i fomentar la cultura emprenedora i un entorn favorable a l'activitat econòmica, tant en els moments inicials al començament de l'activitat, com en el seu posterior desenvolupament, creixement i internacionalització. Amb aquest objectiu, la Llei introdueix reformes que afecten sectors molt diversos del nostre ordenament (fiscal, laboral, mercantil, concursal i administratiu).
A continuació volem descriure de forma resumida les mesures laborals aprovades, com són les següents:
- Modificacions en matèria de mobilitat internacional que pretenen potenciar i facilitar l'arribada d'inversió (capital) i talent (professionals qualificats) a Espanya, eliminant traves i complicacions administratives, sense deixar de banda el compliment dels requisits de seguretat nacional. A aquests efectes, cal destacar positivament que el visat d'estada o residència per a inversors i emprenedors pugui tenir una durada d'1 any, la reducció dels terminis per a la concessió de visats i d'autoritzacions de residència, la regulació expressa del silenci administratiu positiu per a les autoritzacions de residència, i que la durada de la relació prèvia exigida per als trasllats intraempresarials sigui de 3 mesos.
- D'altra banda, amb la finalitat de no penalitzar els treballadors que, a més de cotitzar en el règim general de la Seguretat Social, estan obligats a cotitzar en un altre règim a temps complet, es redueixen les quotes a la Seguretat Social d'aquells que es trobin en la dita situació, fomentant així la pluriactivitat.
- A l'últim, s'introdueixen canvis en la normativa de prevenció de riscos laborals, simplificant-la per a les empreses de fins a 25 treballadors, i se substitueix l'obligació de tenir un llibre de visites físic a disposició de la Inspecció de Treball i Seguretat Social per un d’electrònic.
- Les novetats en matèria laboral han entrat en vigor el 29 de setembre de2013, l'endemà de la publicació de la Llei al BOE.
SUPORTS EN MATÈRIA DE SEGURETAT SOCIAL ALS EMPRENEDORS
1. Cotització aplicable als treballadors inclosos en el règim especial de treballadors per compte propi o autònoms en els casos de pluriactivitat amb jornada laboral a temps complet o a temps parcial superior al 50%
- Els treballadors que causin alta per primera vegada en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms (RETA) i que iniciïn una situació de pluriactivitat a partir de l'entrada en vigor d'aquesta norma (29 de setembre de 2013), podran escollir com a base de cotització en aquest moment, la compresa entre el 50% de la base mínima de cotització establerta anualment amb caràcter general en la Llei de pressupostos generals de l'Estat durant els primers 18 mesos, i el 75% durant els següents 18 mesos, fins a les bases màximes del RETA.
- Igualment aquells treballadors en situació de pluriactivitat on l'activitat per compte d'altri sigui a temps parcial, sempre que la jornada de treball fos superior al 50% podran escollir una base de cotització del RETA compresa entre el 75% de la base mínima anual per als primers divuit mesos i el 85% durant els següents divuit mesos, fins a les bases màximes establertes per a aquest règim.
- L'aplicació d'aquesta mesura serà incompatible amb qualsevol altra bonificació o reducció establerta com a mesura de foment de l'ocupació autònoma.
2. Reduccions a la Seguretat Social dels treballadors autònoms de 30 anys o més
- Es posa fi al límit d'edat a l'accés a aquests incentius (reduccions i modificacions), que estaven previstos només per a menors de 30 anys d'edat, o menors de 35 anys si es tractava de dones.
- La novetat resideix, per tant, en la possibilitat que els autònoms que tinguin 30 anys o més i que causin alta inicial en el RETA o que no hagin estat d’alta en els 5 anys immediatament anteriors a la data d'efectes de l'alta, s'apliquin les següents reduccions sobre la quota per contingències comunes (quota resultant d'aplicar a la base mínima de cotització que correspongui el tipus mínim de cotització vigent en cada moment, inclosa la incapacitat temporal), per un període màxim de 18 mesos, en funció d'una escala:
a) 80% de la quota durant els 6 mesos immediatament següents a la data d'efectes de l'alta.
b) 50% durant els 6 mesos següents al període assenyalat en la lletra a).
c) 30% de la quota durant els 6 mesos següents al període assenyalat en la lletra b)
- A l'últim, la norma assenyala que queden exclosos d'aquest incentiu els autònoms que col·loquin treballadors per compte d'altri, i que els treballadors per compte propi que optin per aquesta via, no podran acollir-se a les bonificacions i reduccions de la Llei.
3. Reduccions i bonificacions de quotes a la Seguretat Social per a les persones amb discapacitat que s'estableixin com a treballadors per compte propi
- Amb relació a la regulació dels beneficis previstos per als discapacitats en grau igual o superior al 33% que causin alta inicial en el RETA es mantenen inalterats pel que fa a la seva durada (5 anys), a la quota sobre la qual caldrà aplicar les reduccions i bonificacions i a la seva forma de càlcul (quota per contingències comunes resultant d'aplicar a la base mínima de cotització que correspongui el tipus mínim de cotització vigent en cada moment, inclosa la IT).
- Conforme a la nova regulació procedirà: a) una reducció equivalent al 80% de la quota durant els 6 mesos immediatament següents a la data d'efectes de l'alta (abans 50% durant els 5 anys). Reducció que no es podrà aplicar l'autònom amb discapacitat que col·loqui treballadors per compte d'altri; b) una bonificació equivalent al 50% de la quota durant els 54 mesos següents (4 anys i mig).
4. Activitats exercides en clubs i entitats esportives sense ànim de lucre
La Llei 14/2013 estableix que, en el termini de 4 mesos des de l'aprovació d'aquesta Llei d'emprenedors el Govern procedirà a realitzar un estudi de la natura de la relació jurídica i, si escau, enquadrament al camp d'aplicació de la Seguretat Social de l'activitat exercida en clubs i entitats esportives sense ànim de lucre que es pugui considerar marginal i no constitutiva de mitjà fonamental de vida.
SUPORT AL CREIXEMENT I DESENVOLUPAMENT DELS PROJECTES EMPRESARIALS
La Llei preveu diverses mesures de reducció de càrrega administrativa dels empresaris, que en matèria laboral podem resumir en els següents:
1. Prevenció de riscos laborals en les pimes
- Es modifica la Llei de prevenció de riscos laborals, per incloure un nou supòsit que possibilita que l'empresari pugui assumir personalment l'activitat preventiva, quan compti amb un màxim de 25 treballadors (fins ara l'assumpció per part de l'empresari estava prevista per a empreses de fins a 10 treballadors) i únicament disposi d'un centre de treball
- De la mateixa manera, s'atribueix al Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social i a l'Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball, les feines d'assessorament tècnic en matèria de seguretat i salut en el treball a empreses de fins a 25 treballadors.
2. Llibre de visites electrònic de la Inspecció de Treball
- Es modifica la Llei d'Inspecció de Treball i Seguretat Social, per eliminar l'obligació que les empreses tinguin, en cada centre de treball, un llibre de visites a disposició dels funcionaris de la Inspecció de Treball i Seguretat Social. Al seu lloc, serà la Inspecció de Treball la que s'encarregui de mantenir aquesta informació a partir del llibre electrònic de visites que desenvolupi l'Autoritat Central de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.
- En concret, l'Autoritat Central de la Inspecció de Treball i Seguretat Social posarà a disposició de les empreses, d'ofici i sense necessitat de sol·licitud d'alta, un Llibre de visites electrònic per cadascun dels seus centres de treball, en el que els funcionaris actuants, amb ocasió de cada visita als centres de treball o comprovació per compareixença del subjecte inspeccionat en dependències públiques que realitzin, estendran diligència sobre l’actuació.
- Mitjançant una ordre del Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social es determinaran els fets i actes que s’hagin d'incorporar al Llibre de visites electrònic, així com els obligats, la forma de remissió als mateixos i els sistemes de verificació electrònica de la seva integritat. Així mateix, s'establiran els supòsits exceptuats de portar Llibre de visites electrònic, el mitjà substitutiu al mateix i el règim transitori d'aplicació d'aquesta mesura.
ALTRES MODIFICACIONS LABORALS
1. Mobilitat internacional
Les modificacions en matèria de mobilitat internacional cerquen potenciar i facilitar l'arribada d'inversió (capital) i talent (professionals qualificats) a Espanya, eliminant traves i complicacions administratives, sense deixar de costat el compliment dels requisits de seguretat nacional.
1.1 Facilitació d'entrada i permanència
- Es regulen determinats supòsits en què, per raons d'interès econòmic, es facilita i agilita la concessió de visats i autoritzacions de residència a determinades categories d'estrangers. No es tindrà en compte la situació nacional d'ocupació. Tampoc es tindrà en consideració en aquells sectors considerats com estratègics per diversos ministeris.
- Concretament, la Llei regula l'entrada i permanència a Espanya dels estrangers que es trobin en els supòsits següents:
d) Inversors.
e) Emprenedors.
f) Professionals altament qualificats.
g) Investigadors.
h) Treballadors que efectuïn moviments intraempresarials dins la mateixa empresa o grup d'empreses
- Els estrangers hauran de reunir per a entrades no superiors a 3 mesos, les condicions d'entrada previstes en el Reglament (CE) 562/2006 (Codi de fronteres Schengen), i en el cas dels visats d'estada, els requisits del Reglament (CE) 810/2009.
- Els sol·licitants de visats de residència previstos en el Reglament 265/2010, hauran d'acreditar el compliment dels següents requisits davant l'organisme competent:
i) Tenir mitjans de vida suficients per a si i per als membres de la seva família.
j) Compliment dels requisits de seguretat: no residir irregularment a Espanya, ser major de 18 anys, i no tenir antecedents penals a Espanya i als països on haguessin residit en els últims cinc anys, i no figurar com rebutjable en països amb què Espanya tingui conveni en aquest sentit.
k) Cal destacar que, als efectes d'agilitació del procediment, es preveu expressament un termini de 7 dies perquè la Direcció General de la Policia respongui a les consultes de les Missions Diplomàtiques i Consulars sobre el risc per a la seguretat que presenta el sol·licitant. Una vegada transcorregut el termini, s'entendrà que la resposta és favorable.
l) Assegurança pública o privada de malaltia amb una entitat asseguradora autoritzada per operar a Espanya.
m) Es preveu expressament la reagrupació familiar per als cònjuges i els fills menors de 18 anys, o majors d'edat que no siguin objectivament capaços, de forma conjuntament i simultàniament o successivament a l'autorització d'entrada, i si escau, el visat.
2. Embargament de l'habitatge habitual per deutes amb la Seguretat Social
- Amb l'objectiu de facilitar una segona oportunitat als autònoms afectats per un procediment administratiu d'execució de deutes, la Llei 14/2013 estableix una modificació consistent en l'ampliació, d'un a dos anys, del termini que hi ha d'haver entre la notificació de la primera diligència d'embargament i la realització material de la subhasta, el concurs o qualsevol altre mitjà administratiu d'alienació, quan afecti la residència habitual d'un autònom.
- Així, als efectes de la satisfacció i cobrament dels deutes de natura tributària i qualsevol mena de deute que sigui objecte de la gestió recaptatòria en l'àmbit del Sistema de la Seguretat Social, embargat administrativament un bé immoble, si el treballador autònom acredités fefaentment que es tracta d'un habitatge que constitueix la seva residència habitual, l'execució de l'embargament quedarà condicionada, en primer lloc, que no es coneguin altres béns del deutor susceptibles de realització immediata en el procediment executiu, i en segon lloc, que entre la notificació de la primera diligència d'embargament i la realització material de la subhasta, el concurs o qualsevol altre mitjà administratiu d'alienació hi hagi el termini mínim de dos anys. Aquest termini no s'interromprà ni se suspendrà, en cap cas, en els supòsits d'ampliacions de l'embargament originari o en els casos de pròrroga de les anotacions registrals.
Gestoria Babià
Newsletter Babià
Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.
Vols coneixer més?Assessoria Laboral
En el nostre servei d'assessoria laboral realitzem tota la gestió laboral acompanyada del corresponent assessorament per a cada cas i cada part.
Conèixer mésArticles relacionats
Multes per no tenir visible el calendari laboral
perNone20/12/2024LaboralEl fet de no tenir el calendari laboral exposat a cada centre de treball, podria suposar una multa de fins 750€.
Què és el calendari laboral:
És el document en el qu...
El Pacte Successori i els seus efectes Fiscals
perNone11/11/2024Comptable fiscalEl Pacte Successori es troba regulat en els articles 431-1 a 431-17 del Codi Civil de Catalunya; podríem definir-lo com un acord de voluntats (entre dues o més persones) que produeix ...
Permisos retribuïts
perPere Babià Díez02/09/2024LaboralLa persona treballadora, previ avís i justificació, podrà absentar-se de la feina, amb dret a remuneració pels motius i pels temps que s’indica a continuació...