Mesures urgents per fer front a l'Impacte del COVID-19

perNone
19/03/2020
Interès general
Mesures urgents per fer front a l'Impacte del COVID-19

Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l'impacte econòmic i social del COVID-19.


ÀMBIT LABORAL

Prestació extraordinària per cessament d'activitat per als afectats per declaració de l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19

1. Amb caràcter excepcional i vigència limitada a un mes, a partir de l'entrada en vigor del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma o fins a l'últim dia del mes en què finalitzi aquest estat d'alarma, de prolongar-se aquest durant més d'un mes, els treballadors per compte propi o autònoms, les activitats dels quals quedin suspeses, en virtut del que es preveu en l'esmentat Reial decret, o, en un altre cas, quan la seva facturació en el mes anterior al que se sol·licita la prestació es vegi reduïda, almenys, en un 75 per cent en relació amb la mitjana de facturació del semestre anterior, tindran dret a la prestació extraordinària per cessament d'activitat que es regula en aquest article, sempre que compleixin els següents requisits:
a) Estar afiliats i en alta, en la data de la declaració de l'estat d'alarma, en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms.
b) En el cas que la seva activitat no es vegi directament suspesa en virtut del que es preveu en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, acreditar la reducció de la seva facturació en, almenys, un 75 per cent, en comparació all semestre anterior.
c) Trobar-se al corrent en el pagament de les quotes a la Seguretat Social. No obstant això, si en la data de la suspensió de l'activitat o de la reducció de la facturació no es complís aquest requisit, l'òrgan gestor convidarà al pagament al treballador autònom perquè en el termini improrrogable de trenta dies naturals ingressi les quotes degudes..
 
2. La quantia de la prestació regulada en aquest article es determinarà aplicant el 70 per cent a la base reguladora. Quan no s'acrediti el període mínim de cotització per a tenir dret a la prestació, la quantia de la prestació serà equivalent al 70 per cent de la base mínima de cotització en el Règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per Compte Propi o Autònoms.
 
3. La prestació extraordinària per cessament d'activitat regulada en aquest article tindrà una durada d'un mes, ampliant-se, en el seu cas, fins a l'últim dia del mes en què finalitzi l'estat d'alarma, en el cas que aquest es prorrogui i tingui una durada superior al mes. El temps de la seva percepció s'entendrà com cotitzat i no reduirà els períodes de prestació per cessament d'activitat als quals el beneficiari pugui tenir dret en el futur.
 
4. La percepció serà incompatible amb qualsevol altra prestació del sistema de Seguretat Social.
 
Mesures excepcionals en relació amb els procediments de suspensió de contractes i reducció de jornada per causa de força major

1. Les suspensions de contracte i reduccions de jornada que tinguin la seva causa directa en pèrdues d'activitat a conseqüència del *COVID-19, inclosa la declaració de l'estat d'alarma, que impliquin suspensió o cancel·lació d'activitats, tancament temporal de locals d'afluència pública, restriccions en el transport públic i, en general, de la mobilitat de les persones i/o les mercaderies, falta de subministraments que impedeixin greument continuar amb el desenvolupament ordinari de l'activitat, o bé en situacions urgents i extraordinàries degudes al contagi de la plantilla o l'adopció de mesures d'aïllament preventiu decretats per l'autoritat sanitària, que quedin degudament acreditats, tindran la consideració de provinents d'una situació de força major.
2. En els supòsits en què es decideixi per l'empresa la suspensió de contractes o la reducció temporal de la jornada de treball amb base en les circumstàncies descrites en l'apartat 1, s'aplicaran les següents especialitats:
a) El procediment s'iniciarà mitjançant sol·licitud de l'empresa, que s'acompanyarà d'un informe relatiu a la vinculació de la pèrdua d'activitat a conseqüència del COVID-19, així com, en el seu cas, de la corresponent documentació acreditativa. L'empresa haurà de comunicar la seva sol·licitud a les persones treballadores i traslladar l'informe anterior i la documentació acreditativa, en cas d'existir, a la representació d'aquestes.
b) L'existència de força major, com a causa motivadora de suspensió dels contractes o de la reducció de jornada prevista en aquest article, haurà de ser constatada per l'autoritat laboral, qualsevol que sigui el nombre de persones treballadores afectades.
c) La resolució de l'autoritat laboral es dictarà en el termini de cinc dies des de la sol·licitud, previ informe, en el seu cas, de la Inspecció de Treball i Seguretat Social i haurà de limitar-se a constatar l'existència, quan escaigui, de la força major al·legada per l'empresa corresponent a aquesta la decisió sobre l'aplicació de mesures de suspensió dels contractes o reducció de jornada, que faran efecte des de la data del fet causant de la força major.
d) L'informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, la sol·licitud de la qual serà potestativa per a l'autoritat laboral, s'evacuarà en el termini improrrogable de cinc dies.
 
Mesures excepcionals en relació amb els procediments de suspensió i reducció de jornada per causa econòmica, tècnica, organitzativa i de producció

1. En els supòsits que es decideixi per l'empresa la suspensió de contracte o reducció de la jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció relacionades amb el COVID-19, s'aplicaran les següents especialitats:
a) En el cas que no existeixi representació legal de les persones treballadores, la comissió representativa d'aquestes per a la negociació del període de consultes estarà integrada pels sindicats més representatius i representatius del sector al qual pertanyi l'empresa i amb legitimació per a formar part de la comissió negociadora del conveni col·lectiu d'aplicació.
La comissió representativa haurà d'estar constituïda a l'improrrogable termini de 5 dies.
b) El període de consultes entre l'empresa i la representació de les persones treballadores o la comissió representativa prevista en el punt anterior no haurà d'excedir del termini màxim de set dies.
c) L'informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, la sol·licitud de la qual serà potestativa per a l'autoritat laboral, s'evacuarà en el termini improrrogable de set dies.
 
Mesures extraordinàries en matèria de cotització en relació amb els procediments de suspensió de contractes i reducció de jornada per força major
 
1.   En els expedients de suspensió de contractes i reducció de jornada autoritzats sobre la base de força major temporal vinculada al COVID-19, la Tresoreria General de la Seguretat Social exonerarà a l'empresa de l'abonament de l'aportació empresarial, així com del relatiu a les quotes per conceptes de recaptació conjunta, mentre duri el període de suspensió de contractes o reducció de jornada autoritzat sobre la base d'aquesta causa quan l'empresa, a 29 de febrer de 2020, tingués menys de 50 treballadors en situació d'alta en la Seguretat Social. Si l'empresa tingués 50 treballadors o més, en situació d'alta en la Seguretat Social, l'exoneració de l'obligació de cotitzar aconseguirà al 75% de l'aportació empresarial.
2. Aquesta exoneració no tindrà efectes per a la persona treballadora, mantenint-se la consideració d'aquest període com efectivament cotitzat amb caràcter general.
3. L'exoneració de quotes s'aplicarà per la Tresoreria General de la Seguretat Social a instàncies de l'empresari, prèvia comunicació de la identificació dels treballadors i període de la suspensió o reducció de jornada. A l'efecte del control de l'exoneració de quotes serà suficient la verificació que el Servei Públic d'Ocupació Estatal procedeixi al reconeixement de la corresponent prestació per desocupació pel període de què es tracti.
 
Mesures extraordinàries en matèria de protecció per desocupació en aplicació dels procediments referits a la suspensió i reducció de jornada per causes de força major o per causa econòmica, tècnica, organitzativa i de producció

1. En els supòsits en què l'empresa decideixi la suspensió de contractes o la reducció temporal de la jornada de treball, amb base en les circumstàncies extraordinàries regulades en aquest reial decret llei, el Servei Públic d'Ocupació Estatal i, en el seu cas, l’ Institut Social de la Marina, adoptaran les següents mesures:
a) El reconeixement del dret a la prestació contributiva per desocupació, a les persones treballadores afectades, encara que manquin del període d'ocupació cotitzada mínim necessari per a això.
b) No computar el temps en què es percebi la prestació per desocupació de nivell contributiu que porti la seva causa immediata de les citades circumstàncies extraordinàries, a l'efecte de consumir els períodes màxims de percepció establerts.
En tots els casos es requerirà que l'inici de la relació laboral o societària hagués estat anterior a la data d'entrada en vigor d'aquest reial decret llei.
2. Les mesures previstes en l'apartat 1 seran aplicables a les persones treballadores afectades tant si en el moment de l'adopció de la decisió empresarial tinguessin suspès un dret anterior a prestació o subsidi per desocupació com si manquessin del període mínim d'ocupació cotitzada per a causar dret a prestació contributiva, o no haguessin percebut prestació per desocupació precedent.
3. Les prestacions per desocupació percebudes pels treballadors fixos discontinus i per aquells que fan treballs fixos i periòdics que es repeteixen en dates certes, que hagin vist suspesos els seus contractes de treball a conseqüència de l'impacte del COVID-19 durant períodes que, en cas de no haver concorregut aquesta circumstància extraordinària, haguessin estat d'activitat, podran tornar a percebre, amb un límit màxim de 90 dies, quan tornin a trobar-se en situació legal de desocupació.
 
Limitació temporal dels efectes de la presentació extemporània de sol·licituds de prestacions per desocupació

Durant el període de vigència de les mesures extraordinàries en matèria de salut pública adoptades per les autoritats per a combatre els efectes de l'extensió del *COVID-19, que comportin la limitació de la mobilitat dels ciutadans o que concerneixin al funcionament dels serveis públics l'actuació dels quals afecti la gestió de la protecció per desocupació, la presentació de les sol·licituds d'alta inicial o represa de la prestació i el subsidi per desocupació realitzada fora dels terminis establerts legalment no implicarà que es redueixi la durada del dret a la prestació corresponent.
 
Aprovació d'una Línia per a la cobertura per compte de l'Estat del finançament atorgat per entitats financeres a empreses i autònoms

1. Per a facilitar el manteniment de l'ocupació i pal·liar els efectes econòmics del *COVID-19, el Ministeri d'Assumptes Econòmics i Transformació Digital atorgarà avals al finançament concedit per entitats de crèdit, establiments financers de crèdit, entitats de diners electrònics i entitats de pagaments a empreses i autònoms per a atendre les seves necessitats derivades, entre altres, de la gestió de factures, necessitat de circulant, venciments d'obligacions financeres o tributàries o altres necessitats de liquiditat.
2. Les condicions aplicables i requisits a complir, incloent el termini màxim per a la sol·licitud de l'aval, s'establiran per Acord de Consell de Ministres.

Newsletter Babià

Deixa'ns el correu electrònic i rebràs informació sobre les novetats de Babià Gestoria.

Articles relacionats